Tutmanik / Βουλγαρικό τυρόψωμο


Είμαστε από αυτά τα blogs που γράφουμε λίγο και προσωπικές μας ιστορίες όπως ίσως έχετε καταλάβει. Πριν χρόνια λοιπόν...πολλά πολλά χρόνια πριν, η γιαγιά μας στην αρχή της άνοιας είχε μια κυρία από τη Βουλγαρία στο σπίτι. Ένα από τα φαγητά που έφτιαχνε ήταν αυτό το ψωμί. Μας άρεσε τόσο πολύ που της φορτωνόμασταν να μας το φτιάχνει σε όλες τις γιορτές και τα "πανηγύρια" της εποχής.
Η blogger εδώ (που δεν ήταν blogger τότε) με δυο παιδάκια και full time δουλειά δεν ασχολήθηκε ποτέ με τη συνταγή, πολύ της άρεσε που της ερχόταν έτοιμο όποτε το ήθελε.
Μέχρι που η κυρία έφυγε κι εμένα αυτό το ψωμί από τότε δε μου έχει φύγει από το μυαλό.
Να λοιπόν που ήρθε η ώρα να το ψάξω και να το φτιάξω.




Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτού του ψωμιού είναι ότι δεν χρειάζεται καθόλου να μείνει πριν ψηθεί, φουσκώνει όσο ψήνεται και μη μου πείτε ότι αυτό δεν είναι μεγάλη ευκολία!



Συνταγές γι αυτό το πεντανόστιμο τυρόψωμο υπάρχουν πολλές στο διαδίκτυο, εγώ διάλεξα αυτή γιατί πλησιάζει πολύ στο ψωμί όπως το θυμάμαι.



Tutmanik

Print Friendly and PDF
Ένα πολύ νόστιμο τυρόψωμο κατάλληλο για τα γιορτινά τραπέζια που έρχονται αλλά και για οποιαδήποτε άλλη μέρα.
Συστατικά:

  • 800 γρ αλεύρι
  • 40 γρ φρέσκια μαγιά
  • 1 κ.γλ. ζάχαρη
  • 1 κ.γλ. αλάτι
  • 4 αυγά
  • 1 φλ. χλιαρό νερό
  • 350 γρ φέτα τριμμένη
  • 150 γρ ελαιόλαδο
  • 1 αυγό για το άλειμμα του ψωμιού
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ:
  1. Σε ένα μπολ βάζουμε το χλιαρό νερό, τη ζάχαρη, μισό φλιτζάνι αλεύρι και τη μαγιά. Ανακατεύουμε να διαλυθεί η μαγιά και το αφήνουμε σκεπασμένο για λίγο να φουσκώσει. Φουσκώνει γρήγορα να το έχετε το νου σας.
  2. Κρατάμε ένα φλιτζάνι από το αλεύρι μας στην άκρη και ανακατεύουμε δυο φλιτζάνια αλεύρι με το αλάτι.
  3. Σε ένα μεγάλο μπολ χτυπάμε τα αυγά στη μέτρια ταχύτητα του μίξερ και προσθέτουμε το μείγμα της μαγιάς.
  4. Προσθέτουμε σιγά σιγά το αλεύρι με το αλάτι και μετά το υπόλοιπο αλεύρι αλλά με προσοχή γιατί μπορεί να μην το πάρει όλο. Θέλουμε να έχουμε μια μαλακή και ελαστική ζύμη. Ίσως και να κολλάει ελαφρά στα χέρια αλλά δε μας πειράζει γιατί έχουμε πλάσιμο ακόμα.
  5. Αλευρώνουμε μια επίπεδη επιφάνεια με λίγο από το αλεύρι που κρατήσαμε και ζυμώνουμε.
  6. Ανοίγουμε τη ζύμη σε ορθογώνιο 40Χ40 εκ περίπου.  Αλείφουμε με το 1/3 του λαδιού και απλώνουμε το 1/3 της φέτας.
  7. Διπλώνουμε σαν φάκελο (βλέπε φωτογραφίες) αναποδογυρίζουμε να είναι οι ανοιχτές πλευρές κάτω και ανοίγουμε πάλι σε ορθογώνιο 40 Χ40. Αλευρώνουμε όταν χρειάζεται για να μην κολλάει.
  8. Απλώνουμε το άλλο 1/3 λάδι και το 1/3 της φέτας. Κλείνουμε πάλι σαν φάκελλο και αναποδογυρίζουμε.
  9. Ανοίγουμε πάλι σε ορθογώνιο 40Χ40 εκ και απλώνουμε το υπόλοιπο ελαιόλαδο και την υπόλοιπη φέτα.
  10. Πάλι τυλίγουμε σαν φάκελλο τετράγωνο και βάζουμε το ζυμάρι μας με τις κομμένες πλευρές προς τα κάτω σε ταψί λίγο μεγαλύτερο από το ψωμί μας που έχουμε στρώσει με αντικολλητικό χαρτί. 
  11. Το κόβουμε στα τέσσερα, μετά στα οκτώ και μετά κόβουμε τις άκρες κάθε κομματιού. Ελπίζω να το καταλάβατε από τις φωτογραφίες. Δεν χωρίζουμε τα κομμάτια απλώς τα πιέζουμε λίγο με την άκρη του πλάστη να ανοίξουν λίγο.
  12. Χτυπάμε ελαφρά το αυγό και αλείφουμε καλά το ψωμί μας. 
  13. Το βάζουμε σε κρύο φούρνο στην τελευταία θέση χαμηλά, σκεπασμένο με ανικολλητικό χαρτί και ψήνουμε στους 180 β για μισή ώρα. Βγάζουμε το χαρτί και ψήνουμε για άλλη μισή ώρα ή μέχρι να πάρει το ψωμί μας ένα όμορφο χρυσαφί χρώμα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το αλεύρι που θα χρειαστείτε μπορεί να είναι και περισσότερο αλλά και λιγότερο. Εμένα μου πήρε πολύ λιγότερο από κιλό αλλά καλό είναι να έχετε ένα κιλό για σιγουριά.

Η συνταγή έχει 200 γρ μαργαρίνη λιωμένη στη λιπαρή ουσία, εγώ έβαλα ελαιόλαδο και μου άρεσε πολύ. Το έχω φτιάξει και με μαργαρίνη και είναι επίσης πολύ ωραίο, οπότε διαλέξτε ότι σας ταιριάζει περισσότερο.

Το ταψί μπορεί να είναι τετράγωνο, ορθογώνιο ή και στρογγυλό που προτιμώ εγώ όπως βλέπετε από τις περισσότερες φωτογραφίες μου. Θα πρέπει όμως να πω ότι το πιο ωραίο σχέδιο έγινε όταν το είχα φτιάξει σε τετράγωνο. Βέβαια τότε το είχα φτιάξει και με μαργαρίνη. Τυχαίο; Τι να πω!

Το έχω φτιάξει και με ξερή μαγιά και το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο οπότε ούτε και αυτό είναι πρόβλημα. Όπως καταλάβατε το έχω φτιάξει άπειρες φορές από τότε που το βρήκα 😊😄




15 σχόλια:

  1. Εξαιρετικό! Κι εκτός από τα τραπεζώματα μπορεί να εξυπηρετήσει κι ως κολατσιό για το σχολείο ;)
    Καλές γιορτές καλή μου Μάριον! Ευλογημένα Χριστούγεννα! Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. - χαχαχα! Συγνώμη για το "Μάριον"!!! Ξέρεις ποια είχα στο νου μου ;) -

      Διαγραφή
    2. Το ότι δε χρειάζεται να μείνει να φουσκώσει είναι μεγάλο πλεονέκτημα Λία μου.
      Για το Μάριον σε καταλαβαίνω χιχι :)
      Καλές γιορτές να έχουμε.

      Διαγραφή
  2. Α!!! Γι αυτό το έχεις φτιάξει τόσες φορές.
    Φαίνεται φανταστικό. Η ζύμη του πολυ μου αρέσει έτσι οπως εχει φουσκώσει και ψηθεί.
    Θα το δοκιμάσω χωρίς κουβέντα ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα καταλαβαίνεις τι σου έλεγα χαχα. Είναι πολύ λαχταριστό.

      Διαγραφή
  3. Θα δοκιμαστεί! Και θα ζητήσω και τη συνταγή από τη γειτόνισσα εκ Βουλγαρίας ! Φαίνεται εξαιρετικό Μαρία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Βαγγελιώ μου. Ελπίζω να σας αρέσει. Μπορεί να σου πει και κανένα τιπ η γειτόνισσα :)

      Διαγραφή
  4. Θυμίζει τυρόπιτα έτσι όπως το βλέπω. Ωραίο και με απλά υλικά και κάνει για όλες τις ώρες. Χρήσιμη συνταγή, μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ένα πολύ ωραίο τυρόψωμο Εφη μου. Για όλες τις ώρες, όπως λες.

      Διαγραφή
  5. Το έχω βάλει στο μάτι μέρες τώρα. Θα το κάνω σύντομα (τώρα που θα έχω περισσότερους στο σπίτι ;) ) Καλές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελπίζω να σου αρέσει Κική μου εμένα μου αρέσει πολύ. Καλές γιορτές με υγεία και χαρά!

      Διαγραφή